Radiatori

Sense Gluten. Una necessitat o una tendència?

Article Comments (0)

Cada vegada són més freqüents els problemes d’intolerància al gluten, substància que es troba en la llavor de cereals com el blat, la civada, l’ordi o el sègol.

Són moltes les persones que no el poden prendre i altres que prefereixen no abusar-ne.

Aquesta preocupació pel gluten, és una nova tendència en alimentació o és un problema real que afecta cada vegada més persones?.

El blat que es consumeix en l’actualitat no  té a veure gaire amb el que consumien els nostres avantpassats, en quant a forma, qualitat i genètica.

Fa 200 anys que es va començar a moldre el blat fins convertir-lo en una farina blanca amb un contingut alt de gluten.

El problema principal de la farina de blat actual és que la proporció de gluten ha augmentat espectacularment gràcies a la hibridació.

La composició habitual de la farina de blat és en un 70% midó, un 10% proteïnes; un 2% de polisacàrids no del midó, i 2% de lípids. El gluten representa el 80% de les proteïnes del blat.

La paraula gluten deriva de la paraula grega que significa cola, i són les seves propietats elàstiques i adhesives les que fan que una llesca de pa o un tros de pastís no s’esmicoli.

Fins i tot les persones que no pateixen al·lèrgia al blat estan ingerint en el seu intestí una substància enganxosa que pot provocar restrenyiment i que no té valor nutricional en si mateix.

El percentatge de gluten en la farina pot variar en funció del tipus de farina i del tractament (hidratació) que realitzi el forner. Al final el percentatge de gluten en la farina de blat pot superar el 15%, una xifra molt alta i antinatural si pensem que el blat original té al voltant del 5%

Si els nostres hàbits alimentaris fan que consumim molts productes elaborats amb farines tractades, tot i que no siguem celíacs podem tenir desajustos digestius ja que estem ingerint massa gluten.

La preocupació per aquest tema ja té resposta i hi ha una nova tendència, que com és habitual comença als EUA, i que fa que moltes persones, sobretot dones, evitin menjar productes amb gluten.

pan

 

Moltes de les noves dietes sense gluten que s’han posat de moda tenen com a objectiu aprimar. Les celebrities són les primeres que s’han sumat a elles, però funcionen?, ajuden a perdre pes?, no tenen manca de nutrients?

El que abans era una prescripció mèdica obligatòria, ara s’ha convertit en una dieta de moda.

Entre les fans d’aquest sistema d’alimentació estan Gwyneth Paltrow, Emmy Rossum, Miley Cyrus, Rachel Weisz, Zooey Deschanel o Victoria Beckham, qui diuen que eliminar el gluten de les seves dietes els ha fet sentir més sanes, i amb més energia a més de contribuir a controlar el seu pes.

radiatori al fungi

Els nutricionistes adverteixen que “una dieta sense gluten s’ha de basar en ingredients frescos i naturals com la carn, el peix, els ous, la llet, els cereals sense gluten (arròs, blat de moro, mill i sorgo), els llegums, els tubercles, les verdures les fruites l’oli i sucre combinant-los entre si de forma equilibrada i saludable “.

El que és fonamental per a tots, no només els intolerants al gluten, és evitar productes i brioixeria industrial, en els quals cal prestar especial atenció a l’origen de les farines, midons, fècules i sèmoles que s’utilitzen.

Alguns aliments envasats, que cada vegada consumim més, porten gluten afegit i probablement i sense saber-ho, estiguem prenent altes quantitats d’aquest conjunt de proteïnes. El millor és substituir aquests preparats per aliments frescos.

Els metges nutricionistes coincideixen que suprimir el gluten es poc recomanable si no ets celíacs,  i més sense control mèdic, ja que molts dels substitutius d’aquesta proteïna no solen tenir fibra.

El millor és substituir el blat pel blat de moro o per l’arròs i el més important és seguir una alimentació equilibrada.

 

Pin It

» Article » Sense Gluten. Una necessitat o...
On 11 novembre 2014
By
, , , , ,

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

Podeu fer servir aquestes etiquetes i atributs HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

« »